lauantai 2. toukokuuta 2015

Kroatia ja aksahommia

Seikkailtiin 5pv Splitissä Kroatiassa. Siellä oli lämmintä ja kaunista :) Ei ihan niin edullista (enää) kuin voisi luulla, mutta ruoka oli hyvää ja ihmiset puhuivat hyvin englantia. Meillä oli vuokrattuna asunto ihan keskustasta ja siitä kautta pyörittiin sitten tutustumassa kaupunkiin.

Ehkä hieman noloa, mutta Virpillä oli selfietikku ja tottahan sitä piti testata!

Ruoka oli hyvää ja melko edullista. Tuli maistettua vähän (miulle) erikoisempia ruokiakin.

No suklaaletut eivät toki ole sitä, mutta hyviä olivat!

Tuoretta tonnikalaa, voin kertoa, ettei voi purkkiversion kanssa puhua samana päivänäkään..

Tryffelipasta oli sitten jo erikoisemman makuista ja sitten reippaana pistelin suuhuni japanilaisessa ravintolassa koko annoksen syömäpuikoilla. Ei ollut vaihtoehtoja, olihan meillä mukana ex-japani(a)lainen :P

Vanhan kaupunkikeskustan ydin on Diocletianuksen palatsi, noin vuonna 300 rakennettu Rooman valtakunnan keisarin viimeiseksi lepopaikaksi tarkoitettu rakennelma, jonka raunioiden ympärille keskusta on rakennettu.

Rantaakin löytyy, joskaan ei mitään huikeita hiekkarantoja. Useat rannat koostuvat pyöreiksi hioutuneista pikkukivistä (pebbles), mutta uimakelpoisia rantoja löytyy ihan keskustastakin. Meriveden lämpötila ei missään vaiheessa vuotta laske alle +15 asteen, ainakin niin väitetään.. Kukaan meistä ei kuitenkaan uinut!

Ylläoleva maisemakuva on Marjanin kukkuloilta, käytiin kävelemässä siellä sunnuntaina.

Maanantai oli sateinen ja viileä päivä, siispä shoppailemaan! Mentiin ensin akvaariolle (joka oli todella vaatimaton, ainakin kun edellisen kerran on vieraillut Barcelonan vastaavassa). Sitten sama taksikuski vei meidät jonnekin syrjemmälle ostoskeskukseen ja siellä saatiin tuhlattua monta tuntia (ja monta kunaa..)

Keskiviikko oli aurinkoisin ja lämpimin päivä. Jätettiin sille päivälle matka lähisaarelle (Brac ja sen pääkaupunki Supetar). Matkat lautalla kestivät noin 45min/suunta ja hintaa oli yhteensä alle 100 kunaa (100kunaa=14e). Matka oli vähintäänkin tuulinen, mutta onneksi tuuli laantui kun pääsimme Supetariin. Otettiin pari tuntia aurinkoakin, saavutuksena enemmän ja vähemmän palaneita neniä..

Matka oli oikein onnistunut torstai-päivään saakka. Olimme hyvissä ajoin lentokentällä ja boardingin oli tarkoitus alkaa klo 10.45 ja koneen lähteä klo 11.15. Mitään ei tapahdu ja lopulta kuulutetaan, että lisää tietoa annetaan klo 11.30. Sitten kuulutetaan että lisää tietoa klo 12, sitten lisää tietoa klo 13 ja lopulta ilmoitettiin että lähtö tulee tapahtumaan klo 15.30. Eipä siinä, onneksi en ottanut yövuoroa torstaille, eihän miulla ollut enää mitään mahdollisuutta päästä Joensuuhun! Sen kerran kun en mene omalla autolla.. Onnistuin saamaan edulliset (yht.65e) junaliput, joten eipä huvittanut yksin ajella. Ja näin sitten kävi.. Viimeinen juna lähti joskus kuuden maissa ja vappuaattona ei kulkenut viimeistä lentokonetta. Yöbussi olisi lähtenyt klo 24 ja ollut perillä  klo 9. Valitsin mielummin kunnon yöunet.

Myöhästymisen syyksi ilmoitettiin edellisellä lennolla moottoriin lentäneet linnut. Moottori piti siis puhdistaa ja korjata. Jokainen ilmakuoppa lennolla tuntui kyllä hieman normaalia enemmän tuon tiedon jälkeen..

No, vietin sitten vappuaaton Virpin luona saunoen. Ei pöllömpää sekään :)
Juna lähti aamulla Pasilasta klo 7.18. Olin jopa vähän liian aikaisin paikalla ja vain huomatakseni, että junan arvioitu lähtöaika on  muuttunut; 7.25, sitten 7.30, sitten 7.35 ja lopulta päästiin matkaan klo 7.40. Tuossa vaiheessa tuntui jo aika huvittavalta!

Mutta onneksi naapuriseura oli ajatellut vapunjuhlijoita (tai matkalaisia) ja aloittivat kisat vasta iltapäivän puolella. Ehdin siis jopa kotiin syömään välissä!
Teemana kisoissa oli "lahjattomat treenaa" ja kehissä 1,5 viikkoa taukoillut puudeli ja kerran miun kanssa treenannut Suskin Jytinä-parson (Repoketun Jekku).

Aloitettiin Jytinän kanssa meidän yhteinen aksaura vaatimattomasti nollavoitolla! Suski antoi ohjeeksi "ei voitto vaan murskavoitto" ja koska muita tuloksia ei tullut (!), eikö tuo mene murskavoiton puolelle :D Rata oli varsin kinkkinen kieltämättä kakkosten radaksi.
Tuitun kanssa meille tuli perinteinen putkihylky, eli ilmeisesti miun valssi valui kohti väärää putkenpäätä vaikka katsoin koiraa ja näin. Näitä ei kyllä koskaan satu treeneissä vaikka miun valssit on epäilemättä vähintään yhtä huonot!
Seuraavalta radalta Tuitulle nollavoitto (kera huonon puomin) + luva ja Jytinälle useampien keppivirheiden myötä HYL.

Siinä missä eka rata oli lähellä kolmosten tasoa, oli tämä enemmän ykkösluokkaa. Viimeinen rata oli sitten ihan jees sekin, joskin 90 asteen avokulma takaakierrosta oli kakkosille aika haastava.
 Jytinälle takaakierrosta vitonen (kiersi koko esteen) ja Tuittulille taaseen nollavoitto (puomi.....argh) ja menolippu kolmosiin!
Nyt voi hyvällä omatunnolla jäädä kisatauolle, jättää huomiset radat juoksematta ja sensijaan nukkua yövuoron jälkeen kunnon yöunet.  Sitten pitäis varmaan treenata vähä sitä puomia.. :D Harkitsen kyllä kisaisko omissa kisoissa vaikka hypärin..Jytinällä ois kai tarkoitus kisata taas. Se on oikein hauska koira :)

Mie ja voitokkaat pikkukoirat :)