perjantai 21. marraskuuta 2014

Thaimaa vol 2 - Koh Lanta

Päivä 1 eli päiväkirjaa Lantalta

Tila-auto tuli hakemaan klo 10 ja poimittiin muilta hotelleilta auto täyteen porukkaa ja aloitettiin matka kohti Lantan saarta. Ajoaikaa oli jotain 2h, mutta jo alkumatkan kiekurat ympäri Ao Nangia antoivat aihetta odottaa, että matka on kestoltaan pidempi. Puhumattakaan tietyön ja lautan aiheuttamasta odotuksesta saarten välillä..

Lanta on siis saari (oikeastaan 2 saarta), joka on hyvin lähellä mannerta ja välissä kulkee lossin tapainen lautta. Ainut vaan, että tiettävästi Suomen lossit eivät käänny kahta kertaa ympäri matkan aikana kuten tämä! Autot lastattiin, sitten käännyttiin ja ajettiin ja käännyttiin taas, ettei autojen tarvinnut peruutella. Tämä siis n. 200m matkalla Lantan saarien Koh Lanta Noin ja Koh Lanta Yain välisellä lautalla..
Kun puhutaan Lantasta, tarkoitetaan yleensä eteläisempää Koh Lanta Yaita.
Lanta on n. 27km pitkä saari, jonka hiekkarannat (ja hotellit, ravintolat ja turistit) sijaitsevat saaren länsipuolella, kun taas itärantaa asuttavat siviilit. Asukkaita on n. 20 000 ja 95% on muslimeja. Näinollen et ihan jokaisesta kaupasta alkomahoolia löydä.

Lanta on ollut perinteisesti reppureissaajien vakiopaikka ja tunnettu rauhallisesta menostaan, mutta pikkuhiljaa turismi on lisääntynyt ja tulee lisääntymään edelleen.
Meidän hotelli sijaitsee saaren pohjoisosassa lähellä Saladan-nimistä saaren pääkylää. Pienen matkan päässä on pitkä ranta - "Long beach", jonka auringonlaskut ovat näyttävät. Sen saimme kokea jo ensimmäisenä iltana juodessamme viiniä rannan majassa thairuoka-annoksen jälkeen.

Hotelli on vähän turhankin hieno, mutta kun.. Agodasta sai huoneen -60%! Hintaa huoneelle jäi 47e/yö (ei nyt ihan halvimmasta päästä kuitenkaan). No, kahden yön sijasta varasin kaksi huonetta kahdeksi yöksi (jep, ipadilla on osuus asiassa, en ole sen kanssa väleissä) ja peruuttaa ei voinut. Noooo.. saatiin se muutettua silti neljäksi yöksi ja oho - heillä ei nyt ollutkaan tarjota neljäksi yöksi varaamaammee huonetta, "saatte tollaisen parin muun huoneen kanssa yhteisellä uima-altaalla varustetun huoneen".. tää ei ihan perus reppuretkeläisten huone kyl ole :D

Päivät 2-3
Lähdettiin heti aamiaisen jälkeen Saladaniin, joka on siis "pääkaupunki" tällä saarella. Otettiin tuktuk kun ei oltu varmoja matkan pituudesta.
Tehtiin vähän ostoksia ja  varmistettiin viikonlopun suunnitelmat.
Kyselin useammastakin turisti-infosta et paljonko maksaa laivakyyti Koh Jumille ja sain aina saman vastauksen; 400 bahtia (10e). Blaah, suhteessa tosi paljon kun pidempi matka Ao Nang - Koh Lanta (tosin pikkubussilla) maksoi 350bht! Koh Jumhan on tossa puolivälissä.  No, kysyin ehkä viidennestä paikasta, vaikken uskonut saavani muuta vastausta, mutta kappas - 350bahtia! Ostettiin siis liput siitä (ja säästettiin ehkä 5e ;) ja lauantaina suuntaamme Jumille. Sunnuntaiksi on ostettuna myös liput Krabi towniin. Varattiin samasta kojusta myös jumin majoitus, hintaa/yö oli 1400 bahtia, eli n.35e. Bungalow omalla vessalla ja (lämpimällä) suihkulla. Enää uupuisi siis Krabi townin majoitus.

Surffailtiin aikamme Saladanissa ja lähdettiin kävelee kotiin. Matkalla jätettiin pyykit pesulaan, kilo pyykkiä silitettynä 50 bahtia (vähän yli euron). Pesisinkö juurikaan pyykkiä kotona jos ois tollainen mahdollisuus?!

Saladanin kylänraittia

Koh Lantan "päätie"

Tienvarresta löytyi tällaisiakin

Oleiltiin pari tuntia rannalla ja tultiin hotellille suihkuun. Sit lähdettiin jo syömään ja kattomaan auringonlaskua. Haettiin huoneelta viel juomat ja istuttiin rannalla kattomassa hieno auringonlasku. Auringonlaskun myötä koloistaan kömpivät myös ravut. Täällä on erilaisia rapuja kuin Ao Nangissa/Raileylla. Täällä ne ovat melko isoja (en tiedä mihin toki verrata) ja Ao Nangissa sellaisia vain hieman hämähäkkiä isompia ja ne tekevät kuviota hiekkaan pyörittelemällä palloja.  Oli oikein harmi kävellä niiden rakennelmien yli, mutta ne kuvioivat todella isoa alaa.
Sitä saattaa vaikka säikähtää jos Lantalla asuva rapu päättää oikaista jalkapöydän yli pimeässä ;)

Raileyn rapujen tekosia ja kotikoloja

Torstaina herättiin jopa melko ajoissa aamiaiselle. Ajateltiin vuokrata skootteri, mutta sitten hullut turistit päättivätkin lainata hotellilta polkupyörät..
Lähdettiin ajamaan lantaa etelään, ajatuksena katsoa mihin saakka jaksaa. Lähdettiin kaakkoon haarautuvalle päätielle ja ajeltiin erään luolalle johtavan pikkutien päähän. No, luolalle ja takas ois yhteensä 2h kävely - ei kiitos. Käännyttiin takas ja lähdettiin kohti eteläkärkeä rannan tuntumassa kulkevaa tietä pitkin.

Pyörät olivat joskus olleet ihan hienot ja niissä oli ollut 21 vaihdetta, vaan nyt kummassakin toimi yksi, mutta sehän riittää! Vasta varsin etelässä tie alkoi olla niin mäkinen, että luovutettiin. Eteläkärkeen ois ollu ehkä enää vain 4-5km, mutta toki sama reitti takaisin. Eteläkärjessä sijaitsee kansallispuisto, se jäi nyt näkemättä. En tiedä menetettiinkö mitä, itse "viidakkoon" olisi ollut pääsymaksu!. Tie vei pienten kylien läpi, kaakkoon haarautunut tie olisi vienyt toiseen " kaupunkiin" Lanta Pieriin, jossa olisi tänään ollut isot sadonkorjuu-partyt auringon laskettua. Kokemushan se toki olisi ollut (puhuttiin jopa 2000 ihmisestä), mutta tuo matka..

paikallinen bensa-asema ;)

eteläosissa rannat olivat jo kovin kivikkoisia

turisti pyöräretkellä :P

Ajeltiin hissukseen takaisin taukoja pitäen ja sitten vielä hotellin ohi kohti Saladania hakemaan pyykit. Ja ne oli kyllä puhtaat ja sileät!

Hotellilla oli pakko tarkistaa google mapsista välimatka meidän hotellin ja kääntöpaikan välillä ja sehän oli vaatimattomat 18,5km! Tuohon lisää pyykinhaku ja turha matka sinne luolalle niin ehkä 45km riittää juuri ja juuri :P no tulipa ainakin urheiltua! Se on muuten ollu vähän vähäistä tällä reissulla.
Käytiin suihkussa ja levättiin hetki hotellilla ja lähdettiin taas syömään. Ruokapaikassa istuttiin taas auringonlaskuun asti.
nää rannan ravintoloiden katokset oli tosi kivoja istuskella

Koh lantan neljäs päivä meni hengaillessa. Oli pilvistä ja loppuajasta myös sateista ja ukkosti. Tällä kertaa sähköt kuitenkin säilyivät toisin kuin edellisiltana.
Mentiin tuktukilla Saladaniin ja käveltiin sieltä pois. Sit mentiin rannalle syömään ja kastuttiin läpimäriksi paluumatkalla. Ihan kunnon trooppinen rankkasade kera ukkosen!
Pari tuntia meni hotellilla ja lähdettiin illalla taas rannalle vähän syömään ja kävelemään. Käveltiin melkein koko long beach (Hat Phra Ae, 4km) edestakas ja istuskeltiin ravintolassa auringonlaskuun.

Lantan plussat ja miinukset
+ leppoisa ilmapiiri
+ paljon rantoja
+ rannalla paljon kivoja ravintoloita
+ näin marraskuussa ainakin vielä rauhallista ja jopa tyhjää

- pilvisellä säällä tai ainakin sateella vähän tekemistä
- 3 yötä olisi riittänyt itse saaren näkemiseen
- aallot ovat aika isoja uimiseen ainakin lapsille

Ja hotellimme Lanta resortin plussat ja miinukset
+ sijainti, sekä saladaniin että rannalle ja ravintoloihin pääsee nopeasti
+ aamupala, sai valita neljästä annoksesta, lauantaina buffet-aamiainen
+ hotellilta voi vuokrata skootterin tai lainata pyörät

- wifin toiminta vähintään epävarmaa, yhteys katkesi heti kun selaimen suljit ja usein muutenkin
- turistikaudella varmaan iso ja ahdistava paikka täynnä ihmisiä

mangosmoothie oli hyvää :)